Ztráty a nálezy
Sedíš u televize. U videa. Na facebooku. Hraješ hry, čteš
časopis, onanuješ. Možná čteš nějakou knihu. Záleží jen na době, ve který
žiješ. Kdy to děláš. Dneska, před deseti lety, jindy. No a i Jana, ta skvělá
holka, s níž máte tolik společnýho sleduje dost možná stejnej seriál někde
u sebe doma.
Večer se potkáte, zajdete do kina, tam se položíte do
umělejch světů pohyblivejch obrázků. Vlastně statickejch, jen se jich za
vteřinu protočí čtyřiadvacet. Možná osmačtyřicet. Pak dvě deci vína nebo dvě
piva, záleží na chuti.
Stále míň nervózní polibky a doteky a laskání a dráždění. A
je vám krásně. Oběma. Stejně jsi ale už těsně kolem půlnoci u sebe doma.
Protože stíháš metro a ráno školu nebo práci, kde máš důležitou zkoušku nebo
zásadní poradu.
A za tejden nebo za tři dny se uvidíte zas, ta setkání
nezevšední. Oběma je tak krásně, že si to ani neumíte uvědomit. Bohužel. Jenže
času je tak málo a tak jsou ta vaše setkání jen nepříliš častá zpestření týdne.
Života.
Zdenku vlastně neznáš. Bydlí ve stejným domě, chodili jste
do stejný školy. Občas se potkáte na chodbě. Řeknete si ahoj, což je maximum,
kam jste si ochotní jeden druhého pustit. A pak možná ještě počasí. To jsou
vedra, co. Takys pěkně zmokla. Nic víc.
A vůbec netušíš, ty ani Zdenka, že když se zavřete doma ve
svým bytu, zapínáte stejnej seriál. Pouštíte stejný Sea + Air, učůráváte u
stejný „Do Animals Cry?“.
No, ale nesdílíte to. Svý radosti si necháváte pro sebe.
Extázi neumocňujete společně, nenecháváte ji vybublat ven.
Chodíte vedle sebe a i když jste si tak strašně blízko,
fyzicky i vnitřně, spíš se každej pohybujete v jiným prostoru. Každej
žijete na vlastním papíru, na kterej sice svítí stejný světlo, ale ty papíry se
nikdy ani nedotknou.
Takže ani nemůžeš tušit, že ty i Zdenka jste před lety četli
stejnou knihu o polský paleontologický expedici v poušti Gobi. Oběma vám
učarovala a dokonce jste si ji půjčili i ve stejný městský knihovně. Možná
těsně po sobě. A oba toužíte ten paleontologickej ráj vidět na vlastní oči.
Najít si svou kostru, úlomek, cokoliv. Nějakýho sauropoda. Třeba diplodoka,
dvojitýho tráma.
To s Hynkem je to jiný. Největší kamarád, spolu chodíte
po klubech, spolu se bavíte, svěřujete se. Ale když přestanete chodit do stejný
školy, najednou se ty vztahy rozplejtaj. Uvadaj. Jo, potkáte se několikrát do
roka na koncertě, ale to je skoro všechno. Máte si toho tolik co říct, ale
stejně si to neřeknete, a přitom víte, že vám to spolu funguje. Ale není čas.
A pak, jednou, potkáš Zdenku ve výtahu. S batohem a
zvláštním odhodláním v očích. Jede do Gobi. Na to se jí zeptáš a ona ti to
poví a ta krátká společná cesta výtahem vezme vaše dva papírový světy a slepí
je.
Oba se divíte, jak jste si blízcí, jak společný, ale oddělený
zážitky máte. To divení ale může trvat jen těch sedum pater a chvíli před
domem, protože vlak do Ulánbátaru nepočká.
Za měsíc si musíte říct víc, to bude Zdenka zpátky.
No a stejně jako v těch předvídatelnejch filmech a
románech, i tady se stane to, co je každýmu už teď jasný. Zdenka tragicky
zahyne v Mongolsku. Spadne ze skály, možná jí přejede auto. Možná jí někdo
přepadne a podřízne. To není podstatný.
Podstatný je, že tobě dochází, jak si nechával protejkat
život kolem televize, videa, her, časopisů a asociálních sítí. Místo toho, abys
ho žil s lidma, i když sis vlastně celou dobu myslel, že ho s lidma
žiješ.
A teď je ti strašně líto, že vo Zdence nevíš vlastně nic a
uvědomuješ si, že nejen o ní, ale ani o Janě, ani o Hynkovi, ani o nikom a
vlastně ani o sobě.
Místo toho víš všechno o Přátelích, Rachel, Rossovi, pamatuješ
si cheaty do Dooma dvojky a šestnáctkrát jsi viděl Kolju nebo Predátora nebo
Pretty Woman nebo Matrix nebo něco takovýho.
No a to poznání, to poznání je osvobozující a ty víš, že to
musíš změnit. Bavíš se s lidma kolem sebe, zajímáš se o ně, ne ze zdvořilosti,
ne proto, že po nich něco chceš, ale proto, že tě fakt zajímaj. A tím získáváš
i skutečnej zájem o sebe.
Jenže Jana ani Hynek na to nejsou úplně připravení. Mají
málo času, aspoň to tvrdí a ty víš, že je to jen na nich. Že třeba právě teď
radši sledujou poosmnáctý Pulp Fiction. Například.
A když pak doktoři najdou v tvym tlustym střevě nádor a
všichno pak jde blbějc a rychlejc, nežs čekal, ty prognózy nejsou dobrý, ale
zato jsou přesný, najednou na tebe ten čas začínaj mít. Nejdřív proto, že se to
sluší, pak proto, že poznaj, že se fakt blíží konec a pozdějc už příležitost
nebude.
Společně nakonec strávíte čtyři silný měsíce, nejen
s Janou a Hynkem, ale i spoustou dalších přátel a známejch.
No a tvůj konec, tvoje smrt, některým z nich otevírá
oči, jako tobě ztráta Zdenky.
Některým ne.
A ty, jestli je něco po smrti a jetli si v tom něčem
můžeš něco uvědomit, tak si to uvědomíš. To, cos už docela dlouho podvědomě
tušil. Důležitosti opravdu důležitejch věcí si často všimneme až ve chvíli, kdy
je ztratíme.
Komentáře
Okomentovat